Kultur - Öjebyns kyrkstad

Jag är väl inte överdrivet intresserad av kultur och historia. Men det finns saker som är värda att fotografera. Så därför passade jag på att ta lite kort denna vackra höstdag, när vi ändå skulle hälsa på farmor/svärmor/mamma, som bor i närheten.
Eftersom jag verkar ha missat alla historielektioner i skolan, var jag tvungen söka lite fakta. Dessa rader hittade jag hos Länsstyrelsen:

Öjebyns kyrkstad är en kulturmiljö av riksintresse med 164 välbevarade stugor och en ålderdomlig, tät struktur utmed slingriga gator och gränder kring kyrkan. Platsen har varit kyrkligt centrum sedan medeltiden och kyrkstaden kan beläggas till tidigt 1600-tal eller tidigare,  även om de flesta stugorna är byggda under 1800-talet.

image57

image58

image59

image60

image61

image62

Öjebyns kyrka byggdes under tidigt 1400-tal. Nuvarande klocktornets nedersta del fanns redan då och är troligen Norrbottens äldsta byggnad. Under 1700-talet byggdes kyrkan ut till korskyrka. 

Historielektionen är därmed slut.


Kommentarer
Postat av: RubusArcticus

Finfina bilder! Stugan på den andra bilden ser lite ut som lutande tornet i Pisa :) Hoppas du bara retades om siffrorna :P Den röda är ju snäppet snyggare, och röd är ju jag. Å ännu rödare är jag nu efter en löptur. :)Kramar!

2007-09-22 @ 19:05:51
URL: http://www.rubusarcticus.blogg.se
Postat av: EVA

Vilka jättefina bilder ! Det är vackert där...himla tur att inte mer blev skadat då det brann ! Dottern ska och fika i en kyrkstuga vid Hortlax kyrka...visste inte att det fanns stugor där också !
*
KRAM EVA

2007-09-24 @ 18:54:24
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Gela

Jag hittade dig!. . .
Tänk vad lite man vet om varann fast man arbetat ihop ett tag. . .

2007-09-27 @ 13:20:18
URL: http://tallbodan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0